Ekran dotykowy w twoim samochodzie może rozpraszać cię bardziej, niż myślisz
Ekrany dotykowe w nowoczesnych samochodach mogą znacząco obniżać bezpieczeństwo jazdy. Nowe badanie Uniwersytetu Waszyngtońskiego (University of Washington) i Instytutu Badawczego Toyoty (Toyota Research Institute) pokazuje, że praca z ekranami dotykowymi pogarsza kontrolę nad samochodem i znacząco zmniejsza precyzję działań kierowcy.
Co wiadomo
Eksperyment przeprowadzono z udziałem 16 osób w symulatorze samochodowym z 12-calowym centralnym wyświetlaczem. Uczestnicy jednocześnie prowadzili samochód, interakcjonowali z ekranem i wykonywali zadanie imitujące typowe obciążenie poznawcze w rzeczywistym ruchu. Naukowcy śledzili ruchy oczu i rąk, a także wskaźniki fizjologiczne uwagi.
Nawet bez dodatkowych zadań kierowcy o 42% częściej odchylali się od swojego pasa podczas korzystania z ekranu dotykowego. Skuteczność pracy z interfejsem spadała o 58% podczas jazdy i jeszcze o 17% przy zwiększonym obciążeniu umysłowym.
Zmieniało się także zachowanie uwagi. Spojrzenia na ekran były o 26% krótsze, a liczba prób dotyku „na ślepo” wzrosła z 63% do 71%, co prowadziło do pomyłek i wydłużonego szukania wizualnego.
Autorzy zauważają, że w miarę wycofywania fizycznych przycisków na rzecz dużych wyświetlaczy przez producentów samochodów, ryzyko przeciążenia uwagi kierowcy wzrasta. Możliwym rozwiązaniem są adaptacyjne interfejsy, które mogą upraszczać zarządzanie i ukrywać drugorzędne funkcje, gdy system wykrywa wysoki poziom obciążenia.
Źródło: UW