Bezpilotowe ciągniki Toyota zaczęły przewozić bagaż na najbardziej ruchliwym lotnisku w Japonii

Bezpilotowe ciągniki Toyota zaczęły przewozić bagaż na najbardziej ruchliwym lotnisku w Japonii
Bagażowy ciągnik Toyota na lotnisku „Haneda”. Źródło: Toyota Industries Corporation

Na lotnisku „Haneda” w Tokio zaczęły pracę bezpilotowe ciągniki Toyota, przeznaczone do przewozu bagażu. To pierwszy przypadek praktycznego zastosowania autonomicznej jazdy poziomu 4 w zamkniętej strefie lotniska w Japonii.

Co wiadomo

Projekt został ogłoszony w marcu 2021 roku, a pierwsze testowe operacje rozpoczęły się w październiku tego samego roku. Rozwojem zajmowało się Toyota Industries Corporation wspólnie z liniami lotniczymi All Nippon Airways (ANA). W 2022 roku autonomiczny ciągnik otrzymał nagrodę iF Design Award.

Od grudnia 2025 roku trzy bezpilotowe ciągniki będą obsługiwać loty krajowe, przewożąc bagaż między samolotami a terminalami. Kolejne trzy maszyny planuje się dodać do floty do końca marca 2026 roku.

Według Toyoty, to najbardziej zaawansowany technologicznie projekt tego rodzaju w kraju. Systemy autonomicznej jazdy poziomu 3 są testowane na japońskich lotniskach od 2019 roku, jednak poziom 4 zakłada ruch bez udziału człowieka w uprzednio wyznaczonej strefie i przy określonych warunkach.

1
2
3
4

Ciągniki są przeznaczone do holowania wózków kontenerowych. Wykorzystują wbudowane systemy nawigacyjne i wykrywania przeszkód. Pracę wspiera system zdalnego monitorowania, który pomaga radzić sobie z bardziej skomplikowanymi sytuacjami w pobliżu pasów startowych i na zatłoczonych drogach kołowania.

Wygląd zewnętrzny maszyny nie uległ większym zmianom w porównaniu do wcześniejszych prototypów. Zmodyfikowano przedni zderzak i elementy boczne, ale ogólna konstrukcja pozostała taka sama. W kabinie przewidziano dwa siedzenia, chociaż stała obecność kierowcy nie jest wymagana.

Do orientacji w przestrzeni ciągnik jest wyposażony w kilka czujników, w tym LiDAR. Są one rozmieszczone na skrzydłach, z przodu i po bokach maszyny, zapewniając systemowi widok 360 stopni.

Dane techniczne silnika elektrycznego i baterii firma na razie nie ujawnia. W trybie autonomicznym ciągnik osiąga prędkość do 15 km/h i może holować do 13 ton ładunku. Przy prowadzeniu przez człowieka te parametry zwiększają się do 25 km/h i 27 ton odpowiednio.

Główna trasa o długości około 1,5 km łączy terminale z magazynem cargo. Na trasie znajdują się dwa sygnalizatory świetlne, które system autonomiczny rozpoznaje i uwzględnia w pracy, współpracując z nową platformą zarządzania ruchem.

Równocześnie z uruchomieniem ciągników Toyota i ANA wdrażają system zarządzania flotą (Fleet Management System, FMS). Odpowiada on za rozdzielanie zadań, wyznaczanie tras dla odlotów i przylotów oraz integrację z systemem sygnalizacji świetlnej lotniska. Celem jest zwiększenie efektywności ruchu pojazdów i redukcja opóźnień w funkcjonowaniu dużego lotniska.

Źródło: Carscoops

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();