ZF wprowadza programową redukcję hałasu opon dla samochodów seryjnych

ZF wprowadza programową redukcję hałasu opon dla samochodów seryjnych
Przykładowy obraz samochodu z technologią "Active Noise Reduction". Źródło: ZF

ZF pokaże na targach CES 2026 w Las Vegas programową funkcję redukcji hałasu opon wewnątrz pojazdu, bez dodatkowego wyposażenia tłumiącego lub systemów mikrofonowych, które zwykle są używane w samochodach premium.

Co wiadomo

Technologia Active Noise Reduction wykorzystuje czujnik Smart Chassis Sensor ZF z wbudowanym akcelerometrem do pomiaru wibracji przenoszonych przez podwozie, a następnie generuje przeciwne sygnały przez półaktywne zawory tłumiące, aby zredukować hałas.

System analizuje dane o wibracjach za pomocą algorytmu, który rozpoznaje charakterystyczne wzorce hałasu w przestrzeni opony, zazwyczaj w okolicach 200 Hz. Następnie tworzy mikrodrgania w amortyzatorze, aby przeciwdziałać hałasowi, nie wpływając na podstawową funkcję urządzenia.

1
2

Obecna wersja systemu zapewnia redukcję hałasu o ponad 3 dB, a w przyszłych wersjach możliwa jest redukcja do 10 dB. Produkcja seryjna planowana jest na rok 2028. ZF podało, że w przyszłości technologię można zastosować do innych siłowników, w tym do aktywnej redukcji hałasu hamulców.

Źródło: ZF

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();