ZF wprowadza programową redukcję hałasu opon dla samochodów seryjnych
ZF pokaże na targach CES 2026 w Las Vegas programową funkcję redukcji hałasu opon wewnątrz pojazdu, bez dodatkowego wyposażenia tłumiącego lub systemów mikrofonowych, które zwykle są używane w samochodach premium.
Co wiadomo
Technologia Active Noise Reduction wykorzystuje czujnik Smart Chassis Sensor ZF z wbudowanym akcelerometrem do pomiaru wibracji przenoszonych przez podwozie, a następnie generuje przeciwne sygnały przez półaktywne zawory tłumiące, aby zredukować hałas.
System analizuje dane o wibracjach za pomocą algorytmu, który rozpoznaje charakterystyczne wzorce hałasu w przestrzeni opony, zazwyczaj w okolicach 200 Hz. Następnie tworzy mikrodrgania w amortyzatorze, aby przeciwdziałać hałasowi, nie wpływając na podstawową funkcję urządzenia.
Obecna wersja systemu zapewnia redukcję hałasu o ponad 3 dB, a w przyszłych wersjach możliwa jest redukcja do 10 dB. Produkcja seryjna planowana jest na rok 2028. ZF podało, że w przyszłości technologię można zastosować do innych siłowników, w tym do aktywnej redukcji hałasu hamulców.
Źródło: ZF