Elektryczny pickup Ford F-150 Lightning oficjalnie wycofany z produkcji

Autor: Volodymyr Kolominov | wczoraj, 22:58

Ford potwierdził zakończenie produkcji elektrycznego pickupa F-150 Lightning. Montaż modeli rocznika 2025 zakończył się w grudniu i następnego rocznika dla obecnej wersji modelu nie będzie.

Co wiadomo

Prezydent działów Ford Blue i Ford Model e Andrew Frick oświadczył podczas konferencji z dziennikarzami, że decyzja jest związana z „rynkową rzeczywistością i preferencjami klientów”. Pracowników zakładu Rouge Electric Vehicle Center przenosi się do zakładu w Dearborn w celu wsparcia trzeciej zmiany produkcji zwykłych i hybrydowych F-150.

W trakcie istnienia Lightning nie stał się przełomowym modelem dla amerykańskiego rynku: przy planach na sprzedaż do 150 000 sztuk rocznie rzeczywista sprzedaż nie przekraczała 40 000 egzemplarzy, chociaż w 2025 roku pozostawał najlepiej sprzedającym się elektrycznym pickupem w USA. Dodatkowym problemem były ceny: zamiast deklarowanego początku około 40 000 dolarów większość samochodów kosztowała 60 000–90 000 dolarów i bezpośrednio konkurowała z podobnie wyposażonymi benzynowymi F-150, które były tańsze o 10 000–15 000 dolarów.


Ford F-150 Lightning. Zdjęcie: Ford

Aby pobudzić popyt, Ford oferował hojne rabaty na Lightning, ale to sprawiało, że elektryczny segment firmy był głęboko deficytowy, tym bardziej, że kierownictwo Ford nazywa ekonomię dużych pickupów i SUV-ów na napędzie elektrycznym „nierozwiązywalną”. Teraz koncern stawia na modele o zwiększonym zasięgu (Extended Range Electric Vehicle, EREV) dla dużych pickupów i furgonów, łączące napęd elektryczny i silnik benzynowy do generowania energii elektrycznej.

Jednocześnie Ford potwierdza plany rozwoju nowej modułowej platformy Universal Electric Vehicle, na której w 2027 roku ma pojawić się kompaktowy elektryczny pickup w cenie około 130 435 PLN (30 000 dolarów). Zaledwie dwa miesiące przed ogłoszeniem zamknięcia obecnego Lightning firma przedstawiła również program Home Power Management, umożliwiający właścicielom w niektórych regionach używanie pickupów do magazynowania taniej energii elektrycznej i oddawania jej z powrotem do sieci w godzinach szczytu.

Źródło: Insideevs