Chiny chcą zakończyć wojnę cenową producentów samochodów elektrycznych
Władze chińskie przygotowały projekt nowych przepisów mających na celu zakończenie wojny cenowej na rynku samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Co wiadomo
Państwowe Biuro Regulacji Rynku opublikowało projekt przepisów zakazujących producentom samochodów sprzedawania pojazdów poniżej kosztów produkcji w celu eliminacji konkurentów. Naruszycielom grożą „poważne konsekwencje prawne”.
Dokument obejmuje egzekwowanie dyscypliny cenowej na wszystkich etapach — od produkcji samochodów i części zamiennych po politykę cenową i praktyki sprzedażowe. Osobno wspomniane są możliwości fikcyjnych rabatów, zmów cenowych i „nieracjonalnej konkurencji”, które szkodzą rynkowi i konsumentom.
Regulator wiąże kampanię z nadmiarem zdolności produkcyjnych i słabym popytem konsumenckim: liczba marek samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in w Chinach zmniejszyła się z około 500 do 129. Według szacunków firmy doradczej AlixPartners, do końca dekady finansowo opłacalnych pozostanie jedynie około dziesięciu z nich. Nadmierna podaż i spadek cen doprowadziły do zjawiska, które chińscy urzędnicy nazywają hiper konkurencją o malejącym zwrocie.
Zjawisko to zaostrzyło napięcia handlowe, gdyż chińscy producenci dążą do eksportowania coraz większej ilości tanich towarów. Różne rynki zagraniczne odpowiedziały nałożeniem ceł do 100% na samochody chińskiej produkcji, a ostatnim przykładem były Meksyk - na początku grudnia kraj ten wprowadził cła w wysokości 50%.
Duzi chińscy producenci Xpeng i BYD już publicznie poparli inicjatywę, deklarując zamiar wzmożonej kontroli wewnętrznej i unikania oszustw cenowych oraz nieuczciwej konkurencji. Formalna dyskusja nad projektem dokumentu potrwa do 22 grudnia.
Źródło: Automotiveworld