4:LOOP — nowy kooperacyjny shooter od twórcy Left 4 Dead i Bad Robot pojawi się na PS5 i PC

4:LOOP — nowy kooperacyjny shooter od twórcy Left 4 Dead i Bad Robot pojawi się na PS5 i PC
JJ Abrams, pętla czasu i shooter dla czterech. Źródło: Bad Robot Games

Twórca Left 4 Dead Mike Booth powraca do gatunku, który uczynił jego nazwisko legendą — ale z nieoczekiwanym zwrotem akcji. Jego nowa gra 4:LOOP, rozwijana przez studio Bad Robot Games i wydawana przez Sony Interactive Entertainment, oferuje kooperacyjny shooter dla czterech graczy, gdzie błędy, improwizacja i powtarzające się próby są częścią zamysłu, a nie powodem do restartu poziomu.

Co wiadomo

Premiera 4:LOOP odbyła się na The Game Awards 2025, gdzie pokazano pierwszy zwiastun. Projekt został pierwszą grą w pełni stworzoną w Bad Robot Games — oddziale gier producentów JJ Abrams (Bad Robot). Premiera planowana jest na PlayStation 5 i PC, daty jeszcze nie ujawniono, ale już otwarto rekrutację uczestników zamkniętych testów.

W gameplayu zastosowano znaną z Left 4 Dead kooperacyjną formułę dla czterech graczy, ale z wyraźnym skłonem ku mechanice roguelike i fabularnym time loopem. Drużyna wyrusza na misje przeciwko obcym istotom i maszynom bojowym, próbując zwrócić na siebie uwagę tajemniczego obcego Statku-Matki — finałowego bossa całej kampanii.

Każda udana misja daje graczom możliwość ulepszania ekwipunku i zdolności, tworząc unikalny zestaw narzędzi pod swój styl gry. Trzy akty, ostateczna walka, meta-progresja — i ciągłe poczucie, że idealne przejście nie istnieje.

1
2
3
4
5

Kooperacja bez szyn

Według Mike'a Bootha, 4:LOOP świadomie odchodzi od liniowych poziomów. Mapy stały się bardziej otwarte, a decyzje — mniej oczywiste. Gracze sami wybierają, kiedy ryzykować, kogo ratować i jakie zasoby wydawać. W grze można nawet podnieść rannego sojusznika i uratować go, co Booth chciał zrobić od dawna, ale nie zdążył zaimplementować w Left 4 Dead.

Szczególny nacisk położono na nieoczekiwane kombinacje przedmiotów. Twórcy podają przykład z „Blink-jagodami” — obiektami, które teleportują wszystko wokół siebie. Podczas jednego z testów gracz użył ich niezgodnie z zamierzeniem i dosłownie „złamał” standardową taktykę ratowania drużyny. Takie momenty, zdaniem Bootha, są istotą 4:LOOP.

Dlaczego to ważne

4:LOOP wygląda na próbę przemyślenia kooperacyjnego shootera w erze gier jako usługi i niekończących się sezonów. Nie ma tu nacisku na grind czy długie przygotowania przed meczem — twórcy stawiają na szybki start, drużynową improwizację i regrywalność.

Dla Sony to także stawka na nową własność intelektualną, a dla Bad Robot — poważny krok w kierunku samodzielnego ekosystemu gier.

Źródło: PlayStation.Blog

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();