Google zaprezentował raport o tym, jaki internet chcą widzieć nastolatki

Google zaprezentował raport o tym, jaki internet chcą widzieć nastolatki
Internet przyszłości oczami nastolatków: mniej paniki, więcej zdrowego rozsądku. Źródło: AI

Europejscy politycy dyskutują o zaostrzeniu ograniczeń wiekowych, a nawet bezpośrednich zakazach mediów społecznościowych dla nastolatków, tymczasem... prawie nie słuchają tych, dla których te zakazy są tworzone. W obliczu narastających inicjatyw blokowania dostępu, Google zaprezentował badanie, przeprowadzone przez youth-agencję Livity wśród ponad 7 000 europejskich nastolatków. Ich stanowisko okazało się jednoznaczne: nie trzeba zamykać internetu — trzeba uczynić go bezpiecznym domyślnie.

Co naprawdę chcą nastolatki od cyfrowego świata

Nastolatki postrzegają technologie jako bardziej wsparcie niż zagrożenie — pod warunkiem, że usługi są projektowane z uwzględnieniem wieku i potrzeb ludzkich, a nie z ich pominięciem. Nie chcą, aby ktoś za nie decydował, co można, a czego nie. Chcą:

  • zrozumiałych zasad korzystania z technologii
  • przejrzystych ustawień prywatności, bez „questów” na pięć poziomów
  • edukacyjnych narzędzi, które wspierają, a nie zastraszają
  • udziału w tworzeniu usług, a nie wykluczenia z nich

„Nastolatki to nie tylko użytkownicy, ale przyszli architekci internetu”, — mówi raport.

AI jest już tutaj — i nastolatki korzystają z niego częściej, niż dorośli myślą

Badanie pokazuje, że AI stał się częścią codziennej nauki. Większość nastolatków używa AI co tydzień do nauki lub twórczości, a połowa uważa, że:

  • AI czyni naukę ciekawszą (50%)
  • pomaga w wyjaśnianiu trudnych tematów (47%)
  • daje natychmiastową informację zwrotną (47%)

Problem leży gdzie indziej: jedna czwarta uczniów jest pewna, że szkoła nie pozwala na żadne narzędzia AI, a jeszcze 13% w ogóle nie rozumie zasad. Nastolatki nie proszą o izolację — chcą mentoringu.

Nastolatki w internecie

Wideo — główny „podręcznik” pokolenia

84% nastolatków ogląda naukowe i „jak zrobić” filmy co najmniej kilka razy tygodniowo; jedna trzecia — codziennie. Spersonalizowane rekomendacje wydają im się przydatne — chyba że ciągną w nieskończony wir treści, gdzie łatwo stracić poczucie czasu.

Mniej zakazów, więcej normalnych narzędzi

Główny wniosek raportu oraz ekspertów Save the Children: niesystematyczne zakazy nie działają i pozbawiają nastolatków zasobów, które rzeczywiście używają do nauki i rozwoju. Potrzebne są:

  • standaryzowane, włączone domyślnie ustawienia bezpieczeństwa
  • obowiązkowe programy edukacyjne w zakresie cyfrowej i mediów gramotności
  • wspieranie rodziców, aby mogli pomagać, a nie walczyć

Jeśli słuchać nastolatków, to zadanie nie polega na tym, żeby dać im „mniej internetu”. Zadaniem jest uczynienie internetu lepszym.

Źródło: Google

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();