Wodorowy sedan Toyota Crown został taksówką i radiowozem w Japonii
Toyota opracowała specjalne wersje sedana Crown FCEV dla taksówek i policji, aby ocenić potencjał wodorowego pojazdu w rzeczywistych warunkach intensywnej eksploatacji.
Co wiadomo
Zaczniemy od taksówki: Crown Sedan FCEV już jeździ ulicami Tokio. Ilość pojazdów stopniowo rośnie i do końca marca 2026 roku powinna osiągnąć 200 sztuk. Każdy pojazd wyróżnia się czarnym lakierem, niebieską grafiką i charakterystycznymi naklejkami Tokyo H2 na bokach.
Wnętrze jest całkowicie wyposażone do pracy jako taksówka: dodatkowy moduł GPS, licznik opłat i przezroczysta przegroda za siedzeniem kierowcy. Pasażerowie z tyłu mają więcej miejsca na nogi, dodatkowe ekrany, osobny panel dotykowy do sterowania klimatem i siedzenia z funkcją masażu.
Toyota przyznaje, że długość FCEV wynosząca 5030 mm może stwarzać trudności na wąskich miejskich drogach, ale utrzymuje, że jest to rekompensowane płynnym przyspieszeniem i cichą, komfortową jazdą. Podstawowa taryfa pozostaje niezmienna — ¥500 (7 PLN), jak w regularnych tokijskich taksówkach.
Eksperyment nie zakończył się na taksówkach. W grudniu 2024 roku Toyota zaprezentowała policyjną wersję Crown Sedan FCEV dla prefektury Fukushima — regionu dotkniętego katastrofą nuklearną w 2011 roku.
Wersja patrolowa zmienia stonowany styl korporacyjny na czarno-białe malowanie ze stroboskopami na dachu, dużymi napisami Police i grafiką w stylu góry Fuji na masce. Standardowy emblem Toyota został zastąpiony złotą emblematą.
Policyjna wersja Toyota Crown FCEV. Zdjęcie: Toyota
Obie wersje modelu zachowują standardowy układ napędowy Crown FCEV. Silnik elektryczny zamontowany z tyłu generuje 180 KM (134 kW) i 300 Nm momentu obrotowego, otrzymując energię z systemu ogniw paliwowych zapożyczonego od Toyota Mirai.
Wodór przechowywany jest w trzech wysokociśnieniowych butlach, zapewniających zasięg do 820 km na jednym tankowaniu.
Dla kierowców mniej przekonanych do wodoru Toyota oferuje także Crown Sedan z samodoładowującym się układem hybrydowym, który łączy 2,5-litrowy silnik benzynowy z dwoma silnikami elektrycznymi.
Źródło: Toyota