Zwiększony zasięg i szybsze ładowanie: Toyota zaprezentowała zaktualizowany model bZ4X dla Europy

Autor: Volodymyr Kolominov | 03.12.2025, 21:27

Toyota zaprezentowała europejską wersję zaktualizowanego elektrycznego modelu bZ4X. Crossover otrzymał nowe baterie, mocniejsze silniki, nowe materiały wnętrza oraz zmieniony design zewnętrzny.

Co wiadomo

Zaktualizowany Toyota bZ4X został zaprezentowany z bateriami o pojemności 57,7 kWh i 73,1 kWh. Pierwsza jest dostępna tylko w wersji z napędem na przednie koła, druga – dla wersji z napędem na przednie i na wszystkie koła.

Maksymalna moc przedniego silnika elektrycznego wzrosła o 11%, z 150 do 167 kW, a maksymalna moc tylnego - z 80 do 87 kW. W wersji z napędem na wszystkie koła bZ4X łączna moc wynosi 252 kW/343 KM, co czyni ten model jednym z najmocniejszych Toyot dostępnych w Europie.

Maksymalny zasięg jest osiągany w wersji z napędem na przednie koła z baterią o pojemności 73,1 kWh i 18-calowymi kołami. Ta wersja może przejechać 569 km na pełnym naładowaniu wg cyklu WLTP. Ponadto, w konfiguracji z napędem na wszystkie koła, bZ4X może teraz ciągnąć przyczepy o masie do 1500 kg. W wersji z napędem na przednie koła ładowność pozostaje na poziomie 750 kg.

Nowe baterie, dostarczane przez firmę Prime Planet Energy Solutions (PPES), są skonfigurowane tak, aby w każdym module można było umieścić dodatkowe 26 ogniw bez zwiększenia wymiarów urządzenia. Bateria o pojemności 57,7 kWh składa się z 78 ogniw, a nowy moduł zwiększonej pojemności – ze 104 ogniw. W poprzednim module było ich 96. PPES to wspólne przedsiębiorstwo Toyota Motor Corporation (51%) i Panasonic Corporation (49%), założone w 2019 roku.

Dla pojazdów z wyższej klasy wyposażenia przeznaczone jest nowe pokładowe urządzenie ładujące o mocy 22 kW do ładowania prądem zmiennym. Czas ładowania 10-80% SoC wynosi 2,2 godziny. Korzystając z szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 150 kW, można naładować od 10 do 80% w ciągu 28 minut.

Główne zmiany w projekcie zewnętrznym koncentrują się na rozwinięciu charakterystycznego designu przedniej części Toyoty. Cienkie reflektory połączono nowym centralnym światłowodowym pasem świetlnym LED, który odwzorowuje przednią linię w stylu młota. Dolny grill i zderzak zostały przeprojektowane, a nadkola mają teraz wykończenie w kolorze „piano black”.

We wnętrzu nowa przednia deska rozdzielcza zyskała bardziej płaski design. Wyświetlacz przyrządów dla kierowcy jest teraz zlokalizowany wyżej niż poziom kierownicy, co umożliwia lepsze postrzeganie danych i informacji z minimalnym ruchem oczu. Kierownica jest teraz podgrzewana na całej swojej powierzchni, a nowe łopatkowe przełączniki umożliwiają wybór trybu odzyskiwania energii hamowania (dostępne są cztery poziomy).

Nowy 14-calowy ekran systemu multimedialnego zastąpił poprzedni 12,3-calowy. Centralna konsola została obniżona o 10 cm, tworząc niezależną "cyfrową wysepkę" z selektorem zmiany trybu napędu i dwiema bezprzewodowymi ładowarkami dla kierowcy i przedniego pasażera. Na tylnej konsoli znajdują się dwa porty USB o zwiększonej mocy z 15 do 60 W.

Kolejną nowością jest zwiększony o 20% panoramiczny dach bez centralnego wzmocnienia. Ponadto wewnętrzne klamki drzwi są podświetlane na czerwono, jeśli istnieje ryzyko otwarcia drzwi na nadjeżdżający z tyłu pojazd.

W zależności od wyposażenia modelu oferowane są różne wersje tapicerki z wykorzystaniem materiałów z recyklingu i wegańskich. Wśród nich jest nowa tkanina wykonana z recyklingowanej nici PET i miękka, ale trwała syntetyczna skóra z teksturą ziarnistą.

Nowy bZ4X zostanie zaprezentowany na kilku rynkach europejskich w grudniu, a następnie na innych rynkach w styczniu i lutym 2026 roku.

Gama modelu została uproszczona do dwóch wersji wyposażenia — Mid i High. Wersja Mid jest dostępna z akumulatorem o pojemności 57,7 kWh i napędem na przednie koła oraz z akumulatorem o pojemności 73,1 kWh z napędem na przednie i wszystkie koła. Wersje High wykorzystują akumulator o większej pojemności i są oferowane z napędem na przednie lub wszystkie koła.

Źródło: Toyota