Zwiększony zasięg i szybsze ładowanie: Toyota zaprezentowała zaktualizowany model bZ4X dla Europy
Toyota zaprezentowała europejską wersję zaktualizowanego elektrycznego modelu bZ4X. Crossover otrzymał nowe baterie, mocniejsze silniki, nowe materiały wnętrza oraz zmieniony design zewnętrzny.
Co wiadomo
Zaktualizowany Toyota bZ4X został zaprezentowany z bateriami o pojemności 57,7 kWh i 73,1 kWh. Pierwsza jest dostępna tylko w wersji z napędem na przednie koła, druga – dla wersji z napędem na przednie i na wszystkie koła.
Maksymalna moc przedniego silnika elektrycznego wzrosła o 11%, z 150 do 167 kW, a maksymalna moc tylnego - z 80 do 87 kW. W wersji z napędem na wszystkie koła bZ4X łączna moc wynosi 252 kW/343 KM, co czyni ten model jednym z najmocniejszych Toyot dostępnych w Europie.
Maksymalny zasięg jest osiągany w wersji z napędem na przednie koła z baterią o pojemności 73,1 kWh i 18-calowymi kołami. Ta wersja może przejechać 569 km na pełnym naładowaniu wg cyklu WLTP. Ponadto, w konfiguracji z napędem na wszystkie koła, bZ4X może teraz ciągnąć przyczepy o masie do 1500 kg. W wersji z napędem na przednie koła ładowność pozostaje na poziomie 750 kg.
Nowe baterie, dostarczane przez firmę Prime Planet Energy Solutions (PPES), są skonfigurowane tak, aby w każdym module można było umieścić dodatkowe 26 ogniw bez zwiększenia wymiarów urządzenia. Bateria o pojemności 57,7 kWh składa się z 78 ogniw, a nowy moduł zwiększonej pojemności – ze 104 ogniw. W poprzednim module było ich 96. PPES to wspólne przedsiębiorstwo Toyota Motor Corporation (51%) i Panasonic Corporation (49%), założone w 2019 roku.
Dla pojazdów z wyższej klasy wyposażenia przeznaczone jest nowe pokładowe urządzenie ładujące o mocy 22 kW do ładowania prądem zmiennym. Czas ładowania 10-80% SoC wynosi 2,2 godziny. Korzystając z szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 150 kW, można naładować od 10 do 80% w ciągu 28 minut.
Główne zmiany w projekcie zewnętrznym koncentrują się na rozwinięciu charakterystycznego designu przedniej części Toyoty. Cienkie reflektory połączono nowym centralnym światłowodowym pasem świetlnym LED, który odwzorowuje przednią linię w stylu młota. Dolny grill i zderzak zostały przeprojektowane, a nadkola mają teraz wykończenie w kolorze „piano black”.
We wnętrzu nowa przednia deska rozdzielcza zyskała bardziej płaski design. Wyświetlacz przyrządów dla kierowcy jest teraz zlokalizowany wyżej niż poziom kierownicy, co umożliwia lepsze postrzeganie danych i informacji z minimalnym ruchem oczu. Kierownica jest teraz podgrzewana na całej swojej powierzchni, a nowe łopatkowe przełączniki umożliwiają wybór trybu odzyskiwania energii hamowania (dostępne są cztery poziomy).
Nowy 14-calowy ekran systemu multimedialnego zastąpił poprzedni 12,3-calowy. Centralna konsola została obniżona o 10 cm, tworząc niezależną "cyfrową wysepkę" z selektorem zmiany trybu napędu i dwiema bezprzewodowymi ładowarkami dla kierowcy i przedniego pasażera. Na tylnej konsoli znajdują się dwa porty USB o zwiększonej mocy z 15 do 60 W.
Kolejną nowością jest zwiększony o 20% panoramiczny dach bez centralnego wzmocnienia. Ponadto wewnętrzne klamki drzwi są podświetlane na czerwono, jeśli istnieje ryzyko otwarcia drzwi na nadjeżdżający z tyłu pojazd.
W zależności od wyposażenia modelu oferowane są różne wersje tapicerki z wykorzystaniem materiałów z recyklingu i wegańskich. Wśród nich jest nowa tkanina wykonana z recyklingowanej nici PET i miękka, ale trwała syntetyczna skóra z teksturą ziarnistą.
Nowy bZ4X zostanie zaprezentowany na kilku rynkach europejskich w grudniu, a następnie na innych rynkach w styczniu i lutym 2026 roku.
Gama modelu została uproszczona do dwóch wersji wyposażenia — Mid i High. Wersja Mid jest dostępna z akumulatorem o pojemności 57,7 kWh i napędem na przednie koła oraz z akumulatorem o pojemności 73,1 kWh z napędem na przednie i wszystkie koła. Wersje High wykorzystują akumulator o większej pojemności i są oferowane z napędem na przednie lub wszystkie koła.
Źródło: Toyota