Land Rover wraca na Dakar z potężnym Defenderem i trybem „Lot”

Autor: Volodymyr Kolominov | 26.11.2025, 21:54

Land Rover przygotowuje specjalną wersję terenowego Defendera do udziału w jednym z najbardziej ekstremalnych zawodów w sporcie motorowym. To będzie długo oczekiwany powrót brytyjskiego producenta samochodów na legendarny rajd po długiej przerwie od lat 90.

Co wiadomo

Rajd „Dakar” w obecnej formie trwa dwa tygodnie i obejmuje około 8000 kilometrów przez bezdroża praktycznie bez dróg, w tym 5000 kilometrów odcinków specjalnych. Dla producentów to okazja, aby zademonstrować niezawodność i możliwości pojazdów w najbardziej ekstremalnych warunkach.

W sezonie 2026 brytyjski producent wróci z modelem Defender Dakar D7X-R. Zgodnie z nowym regulaminem pojazd wykorzystuje tę samą architekturę nadwozia D7x, przekładnię i układ napędowy co Defender OCTA — najbardziej wydajny seryjny Defender w historii.

Układ napędowy również został przejęty od OCTA: 4,4-litrowy podwójnie turbodoładowany V8. Jedną z niewielu zmian w silniku była rekonfiguracja oprogramowania do prawidłowej pracy w ekstremalnych warunkach. Dodatkowo pojazd będzie zasilany ekologicznie zrównoważonym paliwem.

System chłodzenia jednostki napędowej został wzmocniony jako konieczny warunek jakiegokolwiek rodzaju wyścigów, zwłaszcza tak intensywnych, jak „Dakar”. D7X-R otrzymał przeprojektowaną przednią część z priorytetem aerodynamicznym, a chłodnica to jednoblokowy duży moduł z obsługą czterech wentylatorów. Dodano filtr cząstek do zapobiegania wnikaniu piasku do kanałów dolotowych.

W przygotowaniach do zawodów Defender Dakar otrzymał zbiornik paliwa o pojemności 550 litrów. Zamontowano 35-calowe opony w połączeniu z poszerzeniem rozstawu osi o 60 mm oraz zwiększonym prześwitem.


Defender Dakar D7X‑R. Ilustracja: Land Rover

Wszystkie modyfikacje są standardowe dla udziału w „Dakarze”, jednak Land Rover dodał coś wyjątkowego — tryb Flight Mode („Lot”). Według informacji firmy, tryb ten automatycznie reguluje przekazywanie momentu obrotowego z silnika na koła w momencie, gdy D7X-R jest w powietrzu, zapewniając płynne lądowanie i ochronę układu napędowego.

Zespoły

Trzy pary kierowców i nawigatorów będą sterować Land Rover Defender D7X-R podczas „Dakar” w 2026 roku: legenda rajdu Stephane Peterhansel i Mika Metge; Rokas Baciuska i Oriol Vidal; oraz Sara Price i Sean Berriman.

Źródło: Land Rover