Land Rover wraca na Dakar z potężnym Defenderem i trybem „Lot”

Land Rover wraca na Dakar z potężnym Defenderem i trybem „Lot”
Defender Dakar D7X‑R. Źródło: Land Rover

Land Rover przygotowuje specjalną wersję terenowego Defendera do udziału w jednym z najbardziej ekstremalnych zawodów w sporcie motorowym. To będzie długo oczekiwany powrót brytyjskiego producenta samochodów na legendarny rajd po długiej przerwie od lat 90.

Co wiadomo

Rajd „Dakar” w obecnej formie trwa dwa tygodnie i obejmuje około 8000 kilometrów przez bezdroża praktycznie bez dróg, w tym 5000 kilometrów odcinków specjalnych. Dla producentów to okazja, aby zademonstrować niezawodność i możliwości pojazdów w najbardziej ekstremalnych warunkach.

W sezonie 2026 brytyjski producent wróci z modelem Defender Dakar D7X-R. Zgodnie z nowym regulaminem pojazd wykorzystuje tę samą architekturę nadwozia D7x, przekładnię i układ napędowy co Defender OCTA — najbardziej wydajny seryjny Defender w historii.

1
2
3
4
5
6

Układ napędowy również został przejęty od OCTA: 4,4-litrowy podwójnie turbodoładowany V8. Jedną z niewielu zmian w silniku była rekonfiguracja oprogramowania do prawidłowej pracy w ekstremalnych warunkach. Dodatkowo pojazd będzie zasilany ekologicznie zrównoważonym paliwem.

System chłodzenia jednostki napędowej został wzmocniony jako konieczny warunek jakiegokolwiek rodzaju wyścigów, zwłaszcza tak intensywnych, jak „Dakar”. D7X-R otrzymał przeprojektowaną przednią część z priorytetem aerodynamicznym, a chłodnica to jednoblokowy duży moduł z obsługą czterech wentylatorów. Dodano filtr cząstek do zapobiegania wnikaniu piasku do kanałów dolotowych.

W przygotowaniach do zawodów Defender Dakar otrzymał zbiornik paliwa o pojemności 550 litrów. Zamontowano 35-calowe opony w połączeniu z poszerzeniem rozstawu osi o 60 mm oraz zwiększonym prześwitem.

Defender Dakar D7X‑R w stylu Land Rover
Defender Dakar D7X‑R. Ilustracja: Land Rover

Wszystkie modyfikacje są standardowe dla udziału w „Dakarze”, jednak Land Rover dodał coś wyjątkowego — tryb Flight Mode („Lot”). Według informacji firmy, tryb ten automatycznie reguluje przekazywanie momentu obrotowego z silnika na koła w momencie, gdy D7X-R jest w powietrzu, zapewniając płynne lądowanie i ochronę układu napędowego.

Zespoły

Trzy pary kierowców i nawigatorów będą sterować Land Rover Defender D7X-R podczas „Dakar” w 2026 roku: legenda rajdu Stephane Peterhansel i Mika Metge; Rokas Baciuska i Oriol Vidal; oraz Sara Price i Sean Berriman.

Źródło: Land Rover

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();