Škoda przedstawiła nowoczesną interpretację legendarnego sedana 100
Projektant Škoda Auto stworzył nowoczesną wizję legendarnego modelu Škoda 100 — pierwszego samochodu marki, który przekroczył próg miliona wyprodukowanych egzemplarzy. Koncept jest utrzymany w aktualnym firmowym stylu Modern Solid i przedstawia przemyślaną interpretację kultowego modelu z uwzględnieniem nowoczesnych technologii i estetyki.
Co wiadomo
Škoda 100, produkowana w latach 1969-1977, stała się pierwszym samochodem marki z milionową produkcją. Mimo że model był przedstawiany jako dostępny samochód dla mas, posiadanie samochodu w tamtych latach było rzadkością. Zainspirowało to projektanta Martina Pącłta do przemyślenia modelu z bardziej premium charakterem w stylu limuzyny.
Oryginalny sedan utrzymywał układ poprzednika 1000 MB z tylnym silnikiem i tylnym napędem. Czterodrzwiowy model charakteryzował się eleganckimi zrównoważonymi liniami, praktycznymi rozwiązaniami i zaawansowanym wyposażeniem, jak na swoje czasy, na przykład składanymi siedzeniami w wersji L.
Škoda 100 była wyposażona w 1,0-litrowy czterocylindrowy silnik o mocy 35 kW, podczas gdy 1,1-litrowa Škoda 110 rozwijała 39 kW, a wersje LS zbliżały się do 46 kW.
Martin Pącl i oryginalna Škoda 100. Zdjęcie: Škoda
Kluczowym motywem wyboru Škody 100 była popularność modelu, którą Pącl pamięta z dzieciństwa. Od samego początku chciał tworzyć retro-stylizacje. Celem było zachowanie istoty oryginału przede wszystkim poprzez proporcje i ogólny charakter. Dlatego nowoczesna interpretacja pozostaje klasycznym sedanem z eleganckimi płynnymi powierzchniami i dużymi, ciągłymi objętościami.
Koncept zawiera wiele nowoczesnych detali: czteroelementową grafikę reflektorów, rzeźbiony maskę z tłoczeniem i logo Škody, a także wyraziste pasy świetlne ciągnące się na całą szerokość przodu i tyłu. Te elementy odwołują się do chromowanej przedniej części i tylnej kratki wentylacyjnej oryginalnego modelu.
Jedną z cech koncepcyjnych była tylna część nadwozia za tylnymi drzwiami. Ta strefa inspirowana jest podobnymi formami przednich i tylnych szyb oryginalnego samochodu. Pomysł doprowadził do śmiałego rozwiązania projektowego: brak tylnej szyby. To pozwoliło, aby powierzchnie nadwozia powielały rzeźbiarski język oszklonej przedniej części. Charakterystyczna owalna grafika, stosowana z przodu i z tyłu, dodatkowo wzmacnia związek z klasyczną Škodą 100.
Źródło: Škoda