Moc do 1155 KM: Porsche zaprezentowało całkowicie elektryczne Cayenne
Porsche oficjalnie zaprezentowało nowe Cayenne Electric. Crossover zadebiutował w dwóch wersjach w cenie od 457 391 PLN (105 200 EUR).
Co wiadomo
Nowe Cayenne Electric jest o 55 milimetrów dłuższe od Cayenne z silnikiem spalinowym (który nadal jest w sprzedaży), ale wciąż nie przekroczyło progu 5 metrów. Jest również wyższe o 24 mm. Jednak największą różnicę stanowi rozstaw osi, który jest prawie o 13 cm dłuższy niż w modelu z silnikiem spalinowym. Długość, szerokość i wysokość Cayenne Electric to: 4985x1980x1674 mm. Odległość między przednią a tylną osią wynosi 3023 mm.
Projekt samochodu wyróżnia się długą maską i wąskimi reflektorami, które podkreślają jego szerokość. Uzupełniają je konturowe skrzydła i łagodnie opadająca linia dachu. Elektryczne Cayenne jest również wyposażone w bezramowe drzwi. Boczki błotników pomalowane są na szaro w standardowym Cayenne i w błyszczącym czarnym w Cayenne Turbo. Z tyłu znajduje się poziomy pas świetlny i podświetlane logo Porsche. Opcjonalnie dostępny jest pakiet terenowy.
Aktywne elementy aerodynamiczne obejmują ruchome zasłony chłodzenia powietrza w przedniej części, adaptacyjny spojler na dachu i aktywne łopaty aerodynamiczne w tylnej części Turbo. Rozszerzają boczne krawędzie i poprawiają właściwości aerodynamiczne, co zwiększa zasięg, szczególnie przy dużych prędkościach.
Wnętrze Cayenne można również spersonalizować. Dostępne jest dwanaście wariantów wykończenia wnętrza, pięć pakietów wykończeniowych i tyle samo pakietów akcentów. Nowe tryby pozwalają dostosować wnętrze do nastroju. Można również regulować przezroczystość panoramicznego dachu. Nowy system ogrzewania powierzchni ogrzewa nie tylko siedzenia, ale także powierzchnie kontaktowe, takie jak podłokietniki i panele.
Główną atrakcją wnętrza elektrycznego Cayenne jest Flow Display - pionowy ekran dotykowy, pochylony w dół. Towarzyszy mu 14,25-calowy zestaw wskaźników oraz opcjonalny 14,9-calowy wyświetlacz dla pasażera i wyświetlacz projekcyjny kierowcy. Do kontroli klimatyzacji i głośności systemu audio przeznaczone są fizyczne przyciski. System sterowania głosem zapewnia również dostęp do informacji online.
Tył standardowo wyposażony jest w elektryczną regulację siedzeń. Pojemność bagażnika wynosi od 781 do 1588 litrów. Dostępny jest również dodatkowy 90-litrowy bagażnik z przodu. Ponadto samochód może holować przyczepy o masie do 3,5 tony.
Cayenne Electric oferuje moc do 325 kW (442 KM), a Cayenne Turbo Electric osiąga moc do 850 kW (1155 KM). Oba modele mają napęd na wszystkie koła.
Model podstawowy Cayenne rozwija moc 300 kW w trybie zwykłym i 325 kW z funkcją Launch Control, oraz moment obrotowy 835 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,8 sekundy.
Cayenne Turbo Electric rozwija moc do 630 kW (856 KM) w normalnych warunkach. Funkcja push-to-pass pozwala jednym przyciskiem aktywować dodatkowe 130 kW na dziesięć sekund, zwiększając całkowitą moc do 760 kW. Po aktywacji funkcji Launch Control, system napędu na cztery koła rozwija moc do 850 kW i moment obrotowy do 1500 Nm, pozwalając przyspieszyć z miejsca do 100 km/h w 2,5 sekundy, a z 0 do 200 km/h w 7,4 sekundy.
Oba modele wyposażono w akumulator o pojemności 113 kWh. Całkowity zasięg według cyklu WLTP wynosi do 642 km dla Cayenne Electric i do 623 km dla Cayenne Electric Turbo. Dzięki technologii 800-woltowej, Cayenne Electric może być ładowane prądem stałym o mocy do 390 kW, a w pewnych warunkach nawet do 400 kW. Poziom naładowania (SoC) można zwiększyć z 10 do 80 procent w mniej niż 16 minut, a zasięg do 325 km (Cayenne) lub 315 km (Cayenne Turbo) można uzupełnić w 10 minut.
Cayenne Electric jest również pierwszym Porsche, które opcjonalnie obsługuje ładowanie indukcyjne o mocy do 11 kW. Aby skorzystać z Porsche Wireless Charging, wystarczy zaparkować samochód nad płytą podłogową. Po tym ładowanie rozpoczyna się automatycznie.
W trybie rekuperacji, Cayenne Electric odzyskuje do 600 kW mocy. Podczas codziennej jazdy wystarcza to praktycznie na każde hamowanie; mechaniczne hamulce cierne włączają się jedynie sporadycznie. Dla Cayenne Turbo dostępny jest również ceramiczny układ hamulcowy (Porsche Ceramic Composite Brake, PCCB).
Ceny zaczynają się od 457 391 PLN (105 200 EUR), a Turbo kosztuje od 719 565 PLN (165 500 EUR). Zamówienia są już przyjmowane.
Źródło: Porsche