Volkswagen żegna się z Touaregiem na benzynę i diesel
Volkswagen ogłosił koniec produkcji SUV-a Touareg z silnikami spalinowymi w 2026 roku. Z tej okazji zostanie wydana specjalna edycja „Final Edition” w cenie od 326 196.65 PLN (75 025 EUR).
Co wiadomo
Specjalną edycję wyróżniają ekskluzywne detale z zewnątrz i wewnątrz. We wszystkich wersjach pojawił się napis „Final Edition” — wygrawerowany laserem na listwach okiennych tylnych drzwi i wytłoczony na skórze selektora automatycznej skrzyni biegów. W wersjach Elegance i wyższych wielokolorowe podświetlenie wnętrza zostało zamontowane standardowo, a logo świeci się na desce rozdzielczej i progach.
Dostępne są wszystkie wersje układów napędowych. To silnik benzynowy o mocy 340 KM, diesel o mocy 231 KM i Plug-In-Hybrid o mocy wyjściowej 340 + 136 KM. Wersje: podstawowa, Elegance i R-Line.
Historia modelu
Pierwsza generacja Volkswagen Touareg trafiła na rynek w 2002 roku. Pomimo rozmiarów, model zawsze charakteryzował się powściągliwym designem, który się nie starzeje. W każdym pokoleniu wnętrze projektowano stylowo, z wysoką jakością materiałów i komfortem, a także wieloma nowinkami technicznymi.
Dzięki temu Touareg stał się flagowcem Volkswagena — i pozostaje nim do dziś. Wiele rozwiązań technicznych i opcji z niego później trafiło do młodszych modeli.
Chociaż głównym rynkiem dla Touareg jest Europa, a zwłaszcza Niemcy, model sprzedawany jest w 39 krajach. Przez cały czas wyprodukowano ponad 1,2 miliona egzemplarzy.
Generacje VW Touareg: I (po prawej), II (po lewej), jubileuszowa wersja „Edition 20” trzeciej generacji (w środku). Zdjęcie: Volkswagen AG
Rekordy i akcje PR
W 2006 roku Volkswagen zorganizował efektowny show: niemal seryjny Touareg V10 TDI przeciągnął samolot Boeing 747 o wadze około 155 ton po pasie startowym. Dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 750 Nm i poprawionemu podwoziu SUV przeciągnął samolot na 150 metrów — a potem bezpiecznie go zatrzymał.
Do eksperymentu Touareg załadowano dodatkowymi czterema tonami, aby lepiej przenosił moc na asfalt. Przy tym użyto seryjnego silnika, skrzyni biegów i zawieszenia pneumatycznego.
Pierwsza generacja Volkswagen Touareg holuje Boeing 747. Zdjęcie: Volkswagen AG
W 2011 roku Touareg V6 TDI ponownie udowodnił swoją wytrzymałość: specjalista ds. dalekich dystansów Rainer Zietlow z zespołem przejechali legendarną autostradą Panamericaną — od Tierra del Fuego w Argentynie do Alaski. Na 22 750 kilometrów potrzebowali tylko 11 dni, 17 godzin i 22 minut.
Rainer Zietlow w Touareg V6 TDI w podróży Carretera Panamericana. Zdjęcie: Volkswagen AG
Trasa przebiegała przez 17 krajów i niemal wszystkie strefy klimatyczne planety — od tropikalnego upału i burzy piaskowej po śnieg i lód. Touareg pobił poprzedni światowy rekord o cztery dni.
Źródło: Volkswagen