Indie „odchodzi“ od Rosji: kraj przekaże modernizację swoich MiG-29 amerykańskiej firmie

Autor: Mykhailo Stoliar | 09.07.2025, 07:27
MiG-29UPG: Jak Indie modernizują swoje lotnictwo Indyjski MiG-29UPG. Źródło: Wikipedia

Jeden z głównych nabywców rosyjskiego uzbrojenia niespodziewanie zdecydował się opuścić Moskwę w sprawach serwisowania i modernizacji prawie stu myśliwców MiG-29, oddając projekt w ręce amerykańskiej firmy. Ta decyzja Indii może oznaczać faktyczny koniec rosyjskiego udziału w dalszym wsparciu jej bojowego lotnictwa.

Co wiadomo

Gigant przemysłowy Reliance Infrastructure zawarł strategiczne partnerstwo z amerykańską firmą Coastal Mechanics, aby stworzyć wspólne przedsiębiorstwo w celu modernizacji myśliwców MiG-29 w Siłach Powietrznych i Marynarce Wojennej Indii. Mowa o do 60 samolotach w Siłach Powietrznych i jeszcze do 40 pokładowych MiG-29K w flocie.

Wśród innych programów – modernizacja brytyjsko-francuskich samolotów szturmowych SEPECAT Jaguar, amerykańskich śmigłowców AH-64 Apache oraz systemów przeciwlotniczych Bofors 40mm L/70. Całkowity koszt wszystkich wspólnych projektów – 2,34 miliarda dolarów.

I chociaż amerykańska Coastal Mechanics jest mało znaną firmą z ograniczonym doświadczeniem w pracy z Pentagonem, już otrzymała dostęp do modernizacji samolotów, które Rosja przez lata trzymała pod swoim kontrolą.

Wyjaśnijmy, że Rosja wcześniej modernizowała indyjskie myśliwce do wersji MiG-29UPG (50 maszyn za 880 milionów dolarów) i dostarczała pokładowe MiG-29K (około 2 miliardów dolarów). Ale nowa decyzja Delhi de facto wyklucza Rosję z dalszego udziału w projekcie.

Warto zauważyć, że już w 2023 roku Hindustan Aeronautics Limited ogłosiła plan importu 3000 komponentów do radzieckiej i rosyjskiej techniki, a w 2024 roku zaczęła organizować produkcję silników RD-33 do MiG-29 w swoich zakładach. Indie mają również doświadczenie w modernizacji tych myśliwców z udziałem Israel Aircraft Industries.

Podobna sytuacja dotyczy Jaguara – jedynymi operatorami pozostają Siły Powietrzne Indii. Modernizacja tych samolotów, która od dawna została zlokalizowana, nie budzi wątpliwości z prawnego punktu widzenia, ponieważ SEPECAT już nie istnieje, a Dassault i BAE Systems, które posiadają prawa, jak dotąd nie zgłaszały roszczeń.

SEPECAT Jaguar. Ilustracja: USAF
SEPECAT Jaguar. Ilustracja: USAF

Obecnie nie wiadomo, w jaki sposób Coastal Mechanics zrealizuje projekt. Ale w każdym razie jest to symboliczny (i finansowy) cios dla przemysłu obronnego Rosji, który traci kontrolę nad jednym ze swoich najstarszych rynków.

Źródło: Defense Express