Zachodnia elektronika w rosyjskich myśliwcach: nowe śledztwo ujawnia skalę zależności

W rosyjskich myśliwcach Su-34 i Su-35S — jednych z najniebezpieczniejszych samolotów bojowych Sił Powietrzno-Kosmicznych RF — wykryto krytyczną zależność od zachodniej elektroniki. Pomimo sankcji, prawie wszystkie ich komponenty elektroniczne są dostarczane z krajów USA, UE i Azji.
Co wiadomo
Na to wskazuje wspólne śledztwo International Partnership for Human Rights (IPHR), Niezależnej Komisji Antykorupcyjnej (NAKO) oraz Hunterbrook Media. W raporcie Parts of the Problem autorzy zidentyfikowali 1115 z 1119 komponentów, które są używane w rosyjskich samolotach, i prześledzili ich pochodzenie.
Większość części została wyprodukowana przez amerykańskie firmy — Texas Instruments, Analog Devices, Intel, Maxim, OnSemi, Vicor i inne. Łącznie 68% elektroniki w Su-34 zostało wyprodukowane w USA, a 16,2% — w Japonii. Inne kraje dostawcy — państwa UE (7%), Szwajcaria (4,4%), Tajwan (3,1%), Korea Południowa (0,9%).

Komponenty myśliwca Su-34. Ilustracja: International Partnership for Human Rights
Podobną strukturę mają również komponenty elektroniczne w myśliwcu Su-35S, który Rosja aktywnie wykorzystuje w wojnie przeciwko Ukrainie.
Pomimo ograniczeń, Rosji udaje się nabywać krytyczne technologie poprzez pośredników — w szczególności firmy-bufory w Chinach, Hongkongu, Turcji, ZEA, a nawet w kilku krajach Unii Europejskiej.

Komponenty myśliwca Su-35S. Ilustracja: International Partnership for Human Rights
Raport jeszcze raz podkreśla, jak ważna jest międzynarodowa koordynacja w celu wzmocnienia kontroli nad eksportem i zapobiegania obchodzeniu sankcji. Zachodnie mikroczipy nadal odgrywają kluczową rolę w zdolności rosyjskiej armii do prowadzenia wojny nowoczesną bronią.
Źródło:?CZĘŚCI PROBLEMU: Śledzenie zachodnich technologii w najgroźniejszych rosyjskich myśliwcach