Porsche Cayenne Electric bije rekordy nie czekając na rozpoczęcie sprzedaży

Porsche przygotowuje się do debiutu pierwszego w pełni elektrycznego Cayenne, a chociaż oficjalna premiera zaplanowana jest dopiero na koniec 2025 roku, prototyp już odnotował rekord na jednym z najstarszych torów wyścigowych w Wielkiej Brytanii — Shelsley Walsh, który używany jest od 1905 roku.
Co wiadomo
Krótką, ale technicznie skomplikowaną trasę o długości 914 metrów i średnim nachyleniu 16,7%, elektryczny crossover w fabrycznym kamuflażu pokonał w czasie 31,28 sekundy. W ten sposób Cayenne pobił wcześniejszy rekord wśród seryjnych SUV-ów (35,53 sekundy), ustanowiony przez Bentley Bentayga, o ponad 4 sekundy.
Za kierownicą siedziała Gabriela Jílková — testowy kierowca TAG Heuer Porsche Formula E Team. Szczególnie imponujący był start: przyspieszenie do 60 jardów (18,3 m) zajęło zaledwie 1,94 sekundy — taki wynik osiągają bolidy wyścigowe na slickach, podczas gdy Cayenne miał zwykłe opony letnie.






Porsche na razie nie ujawnia specyfikacji elektrycznego Cayenne, ale dzięki niedawnemu filmowi z byłym prowadzącym Top Gear Richardem Hammondem, poznano kilka ważnych szczegółów:
- Elektryczny crossover wyposażony jest w pneumatyczne zawieszenie Active Ride, podobne do tego, które stosowane jest w Taycan, ale nie w elektrycznym Macan, z którym Cayenne dzieli platformę PPE;
- W trybie Track EV odtwarzany jest dźwięk przypominający pracę silnika V8;
- Oczekuje się, że moc przekroczy 730 KM — to wartość najpotężniejszego benzynowego Cayenne Turbo E-Hybrid.
Porsche także oświadczyło, że zdolność holownicza Cayenne Electric osiągnie 3 500 kg — to tyle samo, co benzynowy Cayenne i Rivian R1S. Aby to podkreślić, Hammond przyczepił do elektryka model retro Lagonda i zauważył, że moment obrotowy elektrycznych silników pozwala łatwo pokonywać wzniesienia nawet z ciężkim ładunkiem.
Źródło: Porsche