Honda i Sony straciły 360 milionów dolarów na aucie Afeela jeszcze przed startem sprzedaży

Autor: Volodymyr Kolominov | 03.07.2025, 21:14
Afeela EV: Przyszłość mobilności elektrycznej? Afeela EV. Źródło: Sony Honda Mobility

Wspólny elektryczny samochód Sony i Honda pod marką Afeela jeszcze nawet nie trafił do sprzedaży, a straty projektu już przekroczyły 360 milionów dolarów (52 miliardy jenów). Tak duża strata została odnotowana przez firmę Sony Honda Mobility w ostatnich raportach finansowych — podczas gdy rok wcześniej deficyt wynosił „zaledwie” 20,5 miliarda jenów.

Co wiadomo

Straty nie ograniczają się do wydatków na rozwój. To dowód na to, jak kosztowny jest wjazd w segment luksusowych samochodów elektrycznych, gdzie wszystko — od R&D; do prototypów i oprogramowania — wymaga ogromnych inwestycji. Chociaż cena wyjściowa Afeela wynosząca 89 900 dolarów wskazuje na poważne ambicje, odzyskanie inwestycji tylko dzięki sprzedaży będzie niezwykle trudne.

Jednakże same Honda i Sony nie znajdują się w strefie ryzyka: łączny zysk operacyjny obu japońskich korporacji w ubiegłym roku finansowym przekroczył 2,6 biliona jenów, donosi Bloomberg. Jednak droga do sukcesu na rynku samochodowym nie będzie łatwa.

Afeela EV. Ilustracja od Sony Honda Mobility
Afeela EV. Ilustracja:?Sony Honda Mobility

Afeela wchodzi na arenę, na której już mocno osiedliły się Tesla, Mercedes-Benz, BMW i chińskie marki. Niemniej jednak w Sony i Honda są pewni swoich możliwości: postawiono na połączenie technicznego doświadczenia Hondy i cyfrowych kompetencji Sony — od interfejsów po multimedia i rozrywkę na pokładzie.

Ale czy Afeela stanie się nowym kamieniem milowym, czy tylko drogim eksperymentem — pokaże rynek. Na razie jasne jest jedno: nawet dla przemysłowych gigantów przejście do elektrycznej przyszłości nie jest tanie.

Źródło: Bloomberg