Lotus może zamknąć zakład w Wielkiej Brytanii i przenieść produkcję do USA

Autor: Volodymyr Kolominov | 27.06.2025, 22:36
Lotus Eletre: Odkryj technologię stojącą za nową erą elektrycznych SUV-ów Lotus Eletre. Źródło: Lotus

Lotus UK otrzymał polecenie od chińskich właścicieli, aby przygotować się do zakończenia produkcji w Hethel. Według informacji Autocar, kierownictwo zdecydowało się przenieść montaż samochodów do USA.

Co wiadomo

Lotus znany jest jako brytyjski producent sportowych i wyścigowych samochodów. Firma Lotus Cars Limited została założona w 1952 roku i ma bogatą historię w motorsporcie, w tym udział w Formule-1. Obecnie firma należy do chińskiej korporacji Geely.

Lotus odmówił oficjalnych komentarzy, ale potwierdził, że produkcja sportowego samochodu Emira, głównego modelu zakładu, została wstrzymana od połowy maja, ponieważ firma zajmuje się łagodzeniem skutków podwyżek ceł na swoim kluczowym rynku w USA. Rozwiązaniem problemu może być lokalizacja produkcji, powiedział dyrektor generalny Lotus Feng Qingfeng na konferencji 25 czerwca.

Feng powiedział, że firma prowadziła „dogłębne negocjacje z partnerami strategicznymi” na temat produkcji w USA, nie wymieniając ich nazw. Najprawdopodobniej Lotus przeniesie część produkcji, w tym Emira, do niedostatecznie obciążonego zakładu Volvo Cars w Karolinie Południowej. Volvo również należy do Geely.

Lotus Emeya
Lotus Emeya. Foto: Lotus

Lotus dąży do zmniejszenia kosztów w obliczu ciągłych strat. W kwietniu firma zwolniła 270 pracowników w Hethel, a według informacji Autocar, jej siedziba w Clerkenwell, otwarta zaledwie kilka miesięcy temu, zostanie zamknięta. Flagowy sklep marki został przekazany grupie dealerskiej HR Owen, co, jak się wydaje, również jest częścią działań na rzecz redukcji kosztów.

Geely kupił Lotus w 2017 roku od malezyjskiej firmy DRB-Hitcom, ale jak dotąd nie odzyskał inwestycji w wysokości 2 miliardów funtów szterlingów. Lotus poinformował o stracie netto wynoszącej 183 miliony dolarów w pierwszym kwartale, a długi firmy wzrosły do 3,3 miliarda dolarów. Głównym powodem jest spadek popytu na samochody w wyższym segmencie rynku samochodów elektrycznych.

Jeden z byłych wysokich rangą menedżerów Lotus określił plany zamknięcia brytyjskiego przedsiębiorstwa jako „hańbę”.

Źródło: Autocar