Mercedes zaprezentował elektryczny supersedan Concept AMG GT XX o mocy 1360 KM

Autor: Volodymyr Kolominov | 26.06.2025, 08:54
Odkrycie koncepcji Mercedes-AMG GT XX: Futurystyczny skok w projektowaniu hipersamochodu Mercedes-AMG GT XX Concept. Źródło: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG GT XX — szalony czterodrzwiowy elektryczny samochód, który zapowiada model seryjny. Koncept otrzymał trzy silniki o łącznej mocy przekraczającej 1360 koni mechanicznych.

Co wiadomo

Koncept drastycznie różni się od obecnego AMG GT 4-Door. Przednia część przypomina rybią głowę z ogromnym grillem, który zajmuje prawie całą szerokość pojazdu. Jest tak szeroki, że dodatkowe reflektory musiały zostać wmontowane bezpośrednio w niego. Główne reflektory umieszczono jeden nad drugim, a maska została zaprojektowana w stylu wyścigowym z podzielonymi kanałami powietrznymi. Z przodu znajduje się mały splitter, który przechodzi w pionowe zasłony powietrzne po bokach.

Szyba czołowa jest mocno pochylona, a z boku samochód przypomina coupé. Nie ma tylnej szyby — zamiast niej tylko wąskie boczne okna-strzelnice. Klamki drzwi wtopiono w nadwozie, a na 21-calowych kołach zamontowano sekcje, które otwierają się i zamykają dla równowagi pomiędzy aerodynamiką a chłodzeniem hamulców. Tylna część wygląda prościej, ale ma muskularne nadkola i aktywny aeroodrzut. Dodano węglowy dyfuzor i sześć okrągłych świateł LED.

Kolejną wisienką na torcie designu stała się panel MBUX Fluid Light z ponad 700 programowalnymi diodami RGB. Dzięki niemu samochód może "komunikować się" ze światem zewnętrznym poprzez tekst lub animację. Inną osobliwością są zewnętrzne głośniki w reflektorach, które emitują "dźwięki silnika". Mercedes nie ujawnili szczegółów, ale niedawny teaser pokazał, jak prototyp seryjnego samochodu imituje ryk silnika V8.

Koncept pomalowano w jaskrawy pomarańczowy kolor Sunset Beam. Współczynnik oporu aerodynamicznego robi wrażenie — zaledwie 0,198.

Jeśli wcześniej Mercedes słynął z skóry i drewna, to wnętrze GT XX bardziej przypomina kabinę symulatora wyścigowego. Jest 10,25-calowy panel instrumentów, 14-calowy ekran multimedialny i kompaktowa kierownica w stylu hipersamochodu AMG One. Centralna konsola zdobią świecące pomarańczowe rurki, które imituje kable zasilające. Oparcia siedzeń wykonane są z węgla, dach także jest węglowy, a podłoga wykonana jest w 100% z materiałów z recyklingu.

Koncept oparty jest na nowej platformie AMG.EA z wysokowydajnym akumulatorem, zaprojektowanym od podstaw. Trzy silniki produkcji Yasa zapewniają ogromną moc w kompaktowej obudowie. Jeden silnik zamontowany jest z przodu, dwa z tyłu. To daje pełne sterowanie napędem na wszystkie koła i łączną moc przekraczającą 1360 koni mechanicznych. Maksymalna prędkość przekracza 359 km/h.

Gęstość energii akumulatora NCMA wynosi 300 W·h/kg. Cylindryczne ogniwa umieszczone są w aluminiowej obudowie dla oszczędności wagi i szybkiego odprowadzania ciepła. Specjalny czynnik chłodzący obiega każdy element, utrzymując optymalną temperaturę. Najbardziej imponująca jest szybkość ładowania. Koncept może uzyskać 400 km zasięgu w około pięć minut dzięki średniej mocy ładowania przekraczającej 850 kW.

Takich ładowarek obecnie brak, dlatego Mercedes wspólnie z Alpitronic zaprojektował własny prototyp stacji ładowania. W wersji seryjnej wskaźniki będą skromniejsze, ale firma obiecuje rozszerzyć sieć Mercedes-Benz Charging Network o ładowarki nowej generacji z "ekstremalnie szybkim" ładowaniem.

Źródło: Mercedes-AMG