Škoda Auto rozpoczęła budowę wysokotechnologicznej lakierni o wydajności do 1600 nadwozi dziennie

Škoda Auto położyła fundamenty nowoczesnej lakierni w mieście Mlada Boleslav, Czechy. Otwarcie obiektu planowane jest na 2029 rok.
Co wiadomo
Nowoczesne przedsiębiorstwo wykorzysta automatyzację, robotykę i zaawansowane technologie w celu podniesienia jakości nakładanego ochronnego powłoki. Będzie malować zarówno samochody z silnikami spalinowymi, jak i modele na platformach elektrycznych. Umożliwi to również nakładanie farby w dwóch kolorach oraz matowych powłok.
Nowa lakiernia odpowiada celowi Škoda Auto w osiągnięciu neutralnej pod względem emisji węgla produkcji w swoich czeskich zakładach do 2030 roku. Oprócz zmniejszenia emisji lotnych związków organicznych (LZO) emisja CO₂ w procesie malowania zmniejszy się o 28%.
Nowy budynek będzie miał wymiary 301 metrów długości, 131 metrów szerokości i 32,5 metra wysokości, co odpowiada siedmiopiętrowemu budynkowi. Całkowita powierzchnia podłogi wyniesie 118 000 metrów kwadratowych, co odpowiada ponad 16 boiskom piłkarskim, a system taśmowy rozciągnie się na 15 kilometrów. Obiekt zostanie zbudowany na miejscu obecnego parkingu dla gotowych samochodów, obok niedawno otwartego mostu Laurin i Klement.

Render przyszłej lakierni Škoda Auto. Ilustracja: Škoda Auto
W zakładzie w Mlada Boleslav obecnie znajdują się dwa zakłady lakiernicze, z czego oryginalny działa od 1996 roku. Ten stary zakład zostanie całkowicie zastąpiony nowym, oferującym dodatkowe możliwości, takie jak kontrastowe kolory dachu i matowe powłoki. Drugi zakład lakierniczy rozpoczął działalność w 2019 roku.
Malowanie jest jednym z najważniejszych etapów produkcji samochodu, ponieważ zapewnia długoterminową jakość estetyczną i kompleksową ochronę przed czynnikami zewnętrznymi. Proces nakładania powłoki składa się z kilku etapów: katoforeza, nakładanie PVC na wrażliwe miejsca, po czym następują wstępna warstwa i warstwa podstawowa farby, nałożone metodą "mokre na mokre".
W nowej lakierni Škoda po raz pierwszy uruchomi proces, w którym dekoracyjna warstwa podstawowa jest nakładana bezpośrednio na warstwę katoforezy bez pieczenia podkładu, co obniża koszty bez uszczerbku dla jakości. Na końcu nakładane są przezroczysty lakier i wosk, w wyniku czego całkowita grubość powłoki ochronnej wynosi około 100 mikrometrów (0,1 mm).
Źródło: Škoda