Francuska konsorcjum opracowuje hybrydowy układ napędowy dla lekkiego lotnictwa

Autor: Volodymyr Kolominov | 24.06.2025, 08:10
Rozwój hybrydowej instalacji dla projektu TAGINE: pierwsze kroki i perspektywy Obraz ogólnego schematu hybrydowej instalacji dla projektu TAGINE. Źródło: Safran Group

Firmy Daher, Safran, Collins Aerospace i Ascendance?uzgodniły wspólny rozwój hybrydowego silnika elektrycznego dla małych samolotów. Projekt otrzymał nazwę TAGINE (skrócona wersja od Tentative dans l'Aviation Générale d'Introduction de Nouvelles Énergies),

Co wiadomo

TAGINE?jest wspierane przez Generalną Dyrekcję Lotnictwa Cywilnego Francji (DGAC) oraz krajową radę badań lotnictwa cywilnego CORAC.

Celem?jest opracowanie i przetestowanie nowego układu napędowego dla samolotów o liczbie miejsc od sześciu do dziesięciu. Na całym świecie eksploatowanych jest około 25 000 samolotów tego typu, a systemy hybrydowe uważane są za kluczowy czynnik redukcji emisji dwutlenku węgla w lotnictwie?obok wykorzystania zrównoważonego?paliwa lotniczego (SAF).

Wstępne oceny ekologiczne oczekiwane są do końca 2025 roku. Główne etapy rozwoju zostaną przedstawione na następnych targach lotniczych w Paryżu.

Źródło: Safran