АвтоWAZ przedstawił LADA Azimut, w rzeczywistości to crossover Geely Boyue Cool

АвтоWAZ oficjalnie pokazał makietę swojego pierwszego crossovera z głośną nazwą LADA Azimut — oczywiście, aby w nazwie przynajmniej był aluzja na kierunek rozwoju. Samochód od razu został nazwany przez producenta "najnowocześniejszym spośród wszystkiego, co АвтоWAZ wypuszczał po 1991 roku". I to wygląda jak niesmaczny żart. Ponieważ w rzeczywistości to model Geely Boyue Cool 2023 roku (na zdjęciu poniżej) również znany jako Geely Cityray. W linii samochodów chińskiego producenta jest następcą Geely Binyue i Geely Atlas. Sam АвтоWAZ uważa go za następcę Lada Vesta.




LADA Azimut Geely Boyue Cool ma coś podobnego do LED-owej optyki, kratki chłodnicy w stylu "wszyscy tak robią" i reflektory, które patrzą na ciebie z mieszanką determinacji i wewnętrznego rozpaczy.
Kontext
Wszystko to — część prób АвтоWAZu wydostać się z wieloletniego technologicznego impasu, gdzie ostatnim osiągnięciem był "analogowy" klimatyzator. A oto teraz — crossover. Z napędem na przednią oś, oczywiście. Nazywają Azimut "perspektywicznym modelem" i "symbolem nowego etapu", a my nazywamy go — "będzie ciekawie zobaczyć, czy dojdzie do produkcji seryjnej, zaplanowanej na 2026 rok.
Cenę nowego crossovera od АвтоWAZu na razie trzymają w tajemnicy, ale już obiecali, że "będzie dostępna i tańsza niż zagraniczne analogi". Innymi słowy — będzie tanio, ale nie ma pewności, że emocjonalnie. Według rosyjskich wydawnictw, jeszcze w styczniu makietę o nazwie Lada B+ Cross pokazano osobiście prezydentowi Rosji. Idea była ambitna: budować samochód na platformie Renault Duster, ale po tym, jak Renault opuścił rosyjski rynek z powodu wojny, trzeba było przypomnieć starą dobrą Lada Vesta i sklejać crossover na jej bazie.
Po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji na Ukrainę АвтоWAZ bolesnie zetknął się z tym, że bez importu — jak bez rąk. Zakłady kilka razy zatrzymywały się z powodu braku zagranicznych części. Do lata 2022 roku produkcję jakoś uruchomiono — w uproszczonych wersjach, gdzie importowych komponentów jest jeszcze mniej, niż logiki w gospodarce RF.