Scania rozpocznie produkcję ciężarówek z megawatowym ładowaniem w 2026 roku

Szwedzka firma Scania obiecała wprowadzić na rynek pierwsze elektryczne ciężarówki z portem szybkiego ładowania Megawatt Charging System (MCS) już w przyszłym roku. O tym producent transportu komercyjnego ogłosił na wystawie EVS38 w Göteborgu. Elektryczne ciężarówki Scania z systemem megawatowego ładowania (MCS) będzie można zamawiać od początku 2026 roku.
Co wiadomo
Scania ma już w produkcji elektryczną ciężarówkę R 450e. Teraz oferuje ją z bateriami o pojemności 416 lub 624 kWh, a w ciągu roku dodane zostaną wersje o pojemności 520 i 728 kWh. Od przyszłego roku R 450e będzie wyposażona w złącze MCS już z fabryki.
Pierwsze porty MCS będą wspierać prąd do 1000 Amperów, co daje moc ładowania do 750 kW. Na razie to nie osiąga deklarowanego megawata, ale w przyszłości sytuacja powinna się zmienić. Standard MCS przewiduje maksymalny prąd 3000 Amperów. Oznacza to, że w dalszej perspektywie elektryczne ciężarówki będą mogły ładować się od 20 do 80 procent w mniej niż 30 minut.
Nawet przy ograniczeniu do 750 kW ładowanie MCS jest około dwa razy szybsze niż dzisiejszy standard CCS2, zauważa Scania. Taka wysoka moc wymaga innowacyjnych rozwiązań bezpieczeństwa - cieczy chłodzącej złącza ładowarki oraz ulepszonych protokołów komunikacyjnych dla stabilnej pracy.

Złącze standardu MCS. Foto: Scania
Jednocześnie Scania przez swoją spółkę matkę Traton oraz wspólne przedsięwzięcie Milence pracuje nad stworzeniem pierwszych korytarzy ze stacjami MCS wzdłuż ważnych tras transportowych.
Scania już pomyślnie przetestowała system MCS od ABB E-Mobility w 2023 roku. Obie firmy uczestniczą w opracowywaniu standardu jako członkowie inicjatywy CharIN. Po raz pierwszy system megawatowego ładowania zaprezentowano w połowie 2022 roku na sympozjum elektrycznych pojazdów EVS35 w Oslo.
MCS przewiduje napięcie do 1250 Voltów i prąd do 3000 Amperów, co teoretycznie odpowiada mocy do 3,75 megawata. W przeciwieństwie do samochodów osobowych, w przypadku europejskich ciężarówek lokalizacja portu ładowania jest standaryzowana. Złącze MCS będzie znajdować się po lewej stronie, w odległości od dwóch do 4,8 metra od zderzaka.
Źródło: Scania