W seryjnych samochodach BMW pojawią się elementy z włókien lnu

Autor: Volodymyr Kolominov | 17.06.2025, 21:46
BMW wykorzystuje włókna lnu do budowy tylnego zderzaka: zrównoważone innowacje w przemyśle motoryzacyjnym Część tylnego zderzaka samochodu BMW z włókien lnu. Źródło: BMW

Grupa BMW ogłosiła przełom w dziedzinie ekologicznych materiałów. Po pomyślnym wykorzystaniu odnawialnych surowców w samochodach wyścigowych firma postanowiła wprowadzić kompozyty z naturalnych włókien w swoich seryjnych modelach.

Co wiadomo

BMW spędziło kilka lat na opracowaniu i badaniach, aby doprowadzić naturalne kompozyty do poziomu produkcji seryjnej. Nowe materiały z odnawialnych surowców spełniają nawet surowe wymagania dla konstrukcji dachu przy pełnej certyfikacji pojazdu.

Łatwe komponenty na bazie włókna lnianego BMW opracowuje wspólnie ze szwajcarską firmą Bcomp, która specjalizuje się w czystych technologiach. Partnerstwo z Bcomp wspiera cel BMW w dalszym redukowaniu emisji CO₂ w przyszłych modelach. Monachijski producent samochodów posiada udział w Bcomp poprzez swój fundusz inwestycyjny BMW i Ventures.

Lekkie konstrukcje stały się już od dawna ważnym kierunkiem rozwoju dla BMW. Wykorzystanie naturalnych włókien z mniejszym śladem węglowym w materiałach kompozytowych zyskuje na znaczeniu. Testy wykazały, że takie włókna szczególnie dobrze nadają się do widocznych zewnętrznych i wewnętrznych elementów.

Oto konkretny przykład: zastąpienie kompozytów z włókna węglowego naturalnymi w dachu samochodów nowej generacji BMW zmniejsza emisję CO₂ podczas produkcji o około 40%. Dodatkowo pojawiają się korzyści przy recyklingu na końcu okresu eksploatacji.

Innowacyjne elementy z naturalnych kompozytów po raz pierwszy zastosował zespół BMW M Motorsport w sezonie Formuły E 2019. Od tego czasu komponenty z powodzeniem stosowane są w BMW M4 DTM i M4 GT4, zastępując elementy z włókna węglowego. Od 2022 roku Bcomp stało się oficjalnym partnerem BMW M Motorsport dla BMW M4 GT4.

Nowe lekkie materiały wkrótce przejdą surową próbę — zostaną zainstalowane w BMW M4 GT4 na 24-godzinny wyścig na Nürburgringu.

Źródło: BMW