W seryjnych samochodach BMW pojawią się elementy z włókien lnu

Grupa BMW ogłosiła przełom w dziedzinie ekologicznych materiałów. Po pomyślnym wykorzystaniu odnawialnych surowców w samochodach wyścigowych firma postanowiła wprowadzić kompozyty z naturalnych włókien w swoich seryjnych modelach.
Co wiadomo
BMW spędziło kilka lat na opracowaniu i badaniach, aby doprowadzić naturalne kompozyty do poziomu produkcji seryjnej. Nowe materiały z odnawialnych surowców spełniają nawet surowe wymagania dla konstrukcji dachu przy pełnej certyfikacji pojazdu.
Łatwe komponenty na bazie włókna lnianego BMW opracowuje wspólnie ze szwajcarską firmą Bcomp, która specjalizuje się w czystych technologiach. Partnerstwo z Bcomp wspiera cel BMW w dalszym redukowaniu emisji CO₂ w przyszłych modelach. Monachijski producent samochodów posiada udział w Bcomp poprzez swój fundusz inwestycyjny BMW i Ventures.




Lekkie konstrukcje stały się już od dawna ważnym kierunkiem rozwoju dla BMW. Wykorzystanie naturalnych włókien z mniejszym śladem węglowym w materiałach kompozytowych zyskuje na znaczeniu. Testy wykazały, że takie włókna szczególnie dobrze nadają się do widocznych zewnętrznych i wewnętrznych elementów.
Oto konkretny przykład: zastąpienie kompozytów z włókna węglowego naturalnymi w dachu samochodów nowej generacji BMW zmniejsza emisję CO₂ podczas produkcji o około 40%. Dodatkowo pojawiają się korzyści przy recyklingu na końcu okresu eksploatacji.
Innowacyjne elementy z naturalnych kompozytów po raz pierwszy zastosował zespół BMW M Motorsport w sezonie Formuły E 2019. Od tego czasu komponenty z powodzeniem stosowane są w BMW M4 DTM i M4 GT4, zastępując elementy z włókna węglowego. Od 2022 roku Bcomp stało się oficjalnym partnerem BMW M Motorsport dla BMW M4 GT4.
Nowe lekkie materiały wkrótce przejdą surową próbę — zostaną zainstalowane w BMW M4 GT4 na 24-godzinny wyścig na Nürburgringu.
Źródło: BMW