Honda CR-V e:FCEV stanie pierwszym wodorem samochodem w wyścigu Pikes Peak Hill Climb

Autor: Volodymyr Kolominov | 16.06.2025, 08:58
Honda CR-V e:FCEV: Skok w przyszłość z mocą wodoru Honda CR-V e:FCEV. Źródło: Honda

Honda CR-V e:FCEV stanie pierwszym wodorem samochodem, który weźmie udział w słynnym "Wyścigu do chmur" — Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb.

Co wiadomo

Samochód przygotowali do zawodów inżynierowie Honda of America Race Team (HART), Honda RD Japan i Honda Racing Corporation USA (HRC US). 22 czerwca CR-V e:FCEV pokona trudną górską trasę o długości 20 km z 156 zakrętami. Za kierownicą — zwycięzca kategorii Pikes Peak, dwukrotny mistrz Formula Drift i kierowca HRC US Dai Yoshihara.

Produkcji CR-V e:FCEV 2025 będzie rywalizować w "klasie wystawowej" bez zmian w układzie napędowym z zerową emisją. Ten samochód jest wyposażony w system ogniw paliwowych Honda drugiej generacji, silnik elektryczny, akumulator o pojemności 17,7 kWh oraz dwa zbiorniki z wodorem. Zmiany na wyścig: zawieszenie obniżone o 2,5 cm, zamontowane wyścigowe klocki hamulcowe, lekkie 18-calowe felgi oraz opony Yokohama Advan A052. Także zamiast zwykłego fotela kierowcy zamontowane zostało wyścigowe siedzenie i klatka bezpieczeństwa.

CR-V e:FCEV zbierane są ręcznie w Honda Performance Manufacturing Center w Marysville, Ohio. To jedyny wodór samochód pasażerski produkowany w Ameryce. Ponadto to pierwszy samochód łączący wodne ogniwa paliwowe z technologią plug-in hybrid.

Pike Peak Hill Climb nazywana jest "Wyścigiem do chmur" z powodu szczytu wysokości 4301 metr w Górach Skalistych Kolorado. To jedno z najstarszych rywalizacji samochodowych w Ameryce od 1916 roku. Kierowcy z całego świata?jadą na lepszy czas po wyczerpującej górskiej trasie, która zaczyna się na wysokości 2862 metrów nad poziomem morza.

CR-V e:FCEV 2025 ma zasięg 435 km,?a także może przejechać do 47 km w całkowicie elektrycznym trybie. Obecnie model dostępny jest w leasingu w Kalifornii.

Źródło: Honda