Elektryczny G-Class okazał się nikomu niepotrzebny, — Handelsblatt

Autor: Volodymyr Kolominov | 04.06.2025, 07:49
Mercedes-Benz EQ G 580: Elektryczny potwór off-roadowy ujawniony Mercedes-Benz EQ G 580. Źródło: Mercedes-Benz

Mercedes pokładał duże nadzieje w elektrycznym G-Class. Firma miała nadzieję, że mocne strony kultowego SUV-a zrekompensują wady elektryfikacji. Jednak nowy raport niemieckiej gazety biznesowej Handelsblatt maluje ponury obraz reakcji rynku na EQ G 580.

Co wiadomo

Według dziennikarzy, kierownicy Mercedesa przyznali, że elektryczny G-Class okazał się komercyjna klapą. Jeden z top menedżerów, pragnąc pozostać anonimowy, powiedział: „Samochód leży w salonach sprzedaży jak ołów. To całkowita klapa”. Inny kierownik, według znanego wydania, powiedział: „To model niszowy. Wyniki sprzedaży są bardzo niskie”.

Handelsblatt zbadał statystyki i odkrył, że do końca kwietnia, prawie rok po wprowadzeniu na rynek, sprzedano jedynie 1450 sztuk elektrycznego G-Class. Dla porównania, sprzedaż klasycznego G-Class z silnikami benzynowymi i diesla wyniosła około 9700 sztuk, prawie siedem razy więcej niż jego elektryczny odpowiednik.

Mimo rozczarowujących wyników elektrycznego SUV-a, przedstawiciel Mercedesa stwierdził, że wyniki sprzedaży marki odpowiadają celom, ale odmówił podania dodatkowych szczegółów. Inny przedstawiciel Mercedesa był bardziej szczery, przyznając: „Ludzie chcą prawdziwego G-Class — z sześcioma lub ośmioma cylindrami”.

W Niemczech EQ G 580 w cenie około 135 000 euro jest nieznacznie droższy od benzynowego G 500. Jednak ładowność elektrycznej wersji wynosi tylko 415 kg i nie wspiera instalacji haka, co czyni ją znacznie mniej praktyczną niż model z silnikiem spalinowym. Ostatni przez dekady cieszył się reputacją SUV-a, który może wszystko. Ponadto, EQ G 580 waży 3 tony i przejeżdża na jednym ładowaniu do 473 kilometrów w cyklu WLTP.

Handelsblatt doniósł, że niski popyt na elektryczny G-Class skłonił kierownictwo Mercedesa do przemyślenia planów dotyczących projektu tzw. "Małego G-Class". Zredukowana wersja SUV-a ma zadebiutować około 2027 roku. Początkowo miała być to model czysto elektryczny, ale teraz krążą plotki, że po elektrycznych silnikach mniejszy G dodatkowo otrzyma silniki spalinowe. Firma obecnie ocenia techniczne i finansowe możliwości rozszerzenia liczby wersji perspektywicznego modelu.

Źródło:?Handelsblatt