Austria zamówiła we Włoszech 12 nowoczesnych samolotów bojowych M-346

Autor: Mykhailo Stoliar | 23.05.2025, 18:05
Leonardo M-346: Odkrywanie zaawansowanego samolotu treningowego, który wynosi szkolenie pilotów na nowe wyżyny Leonardo M-346. Źródło: Leonardo

21 maja Ministerstwo Obrony Włoch potwierdziło podpisanie międzyrządowej umowy na dostawę 12 lekkich samolotów bojowych Leonardo M-346 FA (Block 20) dla potrzeb Sił Zbrojnych Austrii. Umowa przewiduje również możliwość zakupu kolejnych 12 jednostek w przyszłości.

Co wiadomo

Umowa obejmuje również pełen pakiet uzbrojenia i narzędzi szkoleniowych, w tym zawiera symulator misji, pociski bliskiego zasięgu IRIS-T, kanał wymiany danych Link 16, moduły dział 20 mm Nexter, wyrzutnie LAU-32 oraz systemy samoobrony Elbit SPEAR, które zapewniają możliwości do walki elektronicznej.

Umowa stała się logicznym przedłużeniem austriackich planów modernizacji floty, które rozpoczęły się w grudniu 2024 roku podpisaniem Listu intencyjnego. Nowe samoloty zastąpią przestarzałe Saab-105OE, które wycofano z eksploatacji już w 2020 roku.

M-346 FA był priorytetem dla austriackich wojsk ze względu na swoją wszechstronność. Samolot wykonuje kilka kluczowych zadań: szkolenie bojowe pilotów przy użyciu prawdziwego uzbrojenia, wsparcie szkoleń JTAC, wsparcie powietrzne sił na ziemi oraz lotniczą rozpoznanie dzięki nowoczesnym czujnikom i radarowi AESA.

Samolot szkolno-treningowy T-346A
Samolot szkolno-treningowy T-346A. Ilustracja: Alenia

Co więcej, M-346 FA będzie wspierał główny myśliwiec Sił Powietrznych Austrii — Eurofighter Typhoon — w przechwytywaniu powolnych celów, w tym dronów, śmigłowców i lekkich samolotów. Jest to szczególnie istotne w kontekście rosnącego zagrożenia ze strony UAV, które może obciążyć istniejącą flotę 15 myśliwców.

Wszystkie nowe samoloty będą wyposażone w system tankowania w powietrzu, kompatybilny z austriackim zamówieniem na KC-390 — samolot tankujący, który ma wzmocnić zdolność do długotrwałego patrolowania powietrznego.

Austria stała się pierwszym państwem, które zamówiło M-346 FA w nowej wersji Block 20. Otrzyma samoloty z całkowicie zaktualizowanym kokpitem: dużym panelem dotykowym LAD, niskoprofilowymi wyświetlaczami projekcyjnymi oraz hełmowymi wyświetlaczami HMD. Udoskonalony radar AESA, który jest montowany w Block 20, zapewni lepszy zasięg wykrywania celów w porównaniu do obecnego Grifo-346.

Źródło:?Defence Industry Europe