Porsche kończy produkcję benzynowych Boxster i Cayman
Porsche potwierdziło dziennikarzom Motor1, że kończy produkcję czwartej generacji 718 Boxster i Cayman (seria 982). Ostatnie egzemplarze zostaną zmontowane w październiku 2025 roku. Dotyczy to wszystkich rynków, nie tylko Europy, gdzie modele zostały wycofane ze sprzedaży w zeszłym roku z powodu nowych wymagań dotyczących cyberbezpieczeństwa.
Co wiadomo
Główny zakład Porsche w Zuffenhausen produkował te sportowe samochody od 2016 roku, ale od 2022 roku część produkcji przeniesiono do Osnabrück. Pomimo końca modelu, w 2024 roku sprzedaż wzrosła o 15%, do 23 670 sztuk. Jednak w pierwszym kwartale 2025 roku dostawy spadły o 22%, co wiąże się z wycofaniem modelu z kluczowych rynków.
Nie będzie pełnoprawnej zamiany z silnikiem spalinowym — następcy 718 będą elektrykami. Całkowicie elektryczne Boxster i Cayman są obecnie w fazie rozwoju i, według CEO Porsche Oliviera Blume, zadebiutują w “średniej perspektywie czasowej”, obiecując jeszcze większą dynamikę i “czystą przyjemność z jazdy”.
Porsche wcześniej przyznało, że zwiększenie udziału?elektryków w swoich sprzedażach do 80% do 2030 roku nie będzie możliwe, ale kurs na elektryfikację został zachowany. Plany firmy na najbliższe lata wyglądają następująco:
- Cayenne pozostanie w sprzedaży zarówno w wersjach benzynowych, jak i elektrycznych do lat 30.
- Panamera również będzie nadal korzystać z silników benzynowych, w tym zmodernizowanego silnika V8 o pojemności 4,0 litra, spełniającego normę Euro 7
- Macan pierwszej generacji zakończy cykl życia w 2026 roku, ustępując miejsca elektrycznej drugiej generacji. Jednak Porsche rozważa możliwość stworzenia nowego benzynowego crossovera, który może zadebiutować pod koniec dekady
A ponadto firma nie wyklucza pojawienia się wersji z?silnikami spalinowymi nawet wśród modeli, które były pierwotnie zaprojektowane jako elektryki. W 2023 roku były dyrektor finansowy Lutz Meschke wspomniał, że niektóre modele Porsche EV mogą otrzymać hybrydowe lub całkowicie benzynowe modyfikacje.
Źródło: Motor1