Były szef PlayStation uważa, że ambicje, niezależna wizja i demokratyczna cena przyczyniły się do sukcesu Clair Obscur: Expedition 33

Były szef PlayStation Shuhei Yoshida otwarcie podziwia Clair Obscur: Expedition 33 i wzywa branżę gier do czerpania inspiracji z tej JRPG. Jego zdaniem gra idealnie łączy ambicje projektu AAA, budżet AA i niezależną wizję, udowadniając, że nawet mały zespół może stworzyć hit, który podbije krytyków, graczy i listy sprzedaży.
Co wiadomo
Clair Obscur: Expedition 33, stworzona przez studio Sandfall Interactive, stała się prawdziwą sensacją roku 2025. Nie tylko otrzymała entuzjastyczne recenzje krytyków i graczy, ale również udowodniła, że na rynku jest miejsce dla kilku dużych RPG jednocześnie, nawet jeśli premiera odbywa się w cieniu głośnych blockbusterów. Zdaniem Yoshidy, jednym z sekretów sukcesu jest demokratyczna cena wynosząca 50 dolarów, która korzystnie wyróżnia się na tle tytułów kosztujących 80 dolarów od Nintendo i Xbox. Jednak, według niego, najważniejszy jest balans między skalą, kreatywnością a dostępnością.
Yoshida zauważył, że współczesne gry AAA często stają się zbyt długie i męczące, a gracze coraz częściej szukają projektów, które można przejść do końca i zyskać pełne doświadczenie. Clair Obscur oferuje dokładnie to: głęboką fabułę, wyrafinowany styl wizualny i emocjonujący system walki, ale bez zbędnego rozciągania rozgrywki. Główna historia trwa około 30 godzin, a dodatkowe misje mogą podwoić ten czas - i to wszystko dzięki niewielkiemu, ale niezwykle wydajnemu zespołowi.
Yoshida podkreśla, że Clair Obscur to nie tylko kopiowanie klasyki, ale nowoczesne spojrzenie na gatunek z szacunkiem dla tradycji, ale i z odważnymi innowacjami. To właśnie takie gry, jego zdaniem, powinny kształtować przyszłość branży: „Mam nadzieję, że gra zdobędzie zasłużony sukces, bo nadszedł czas, aby projekty AA odzyskały swoją część rynku”.
Podkreśla również, że wzrost cen gier nie jest jedyną drogą do rozwoju. Clair Obscur udowadnia, że nawet z ograniczonym budżetem można stworzyć wizualnie oszałamiającą, głęboką i unikalną grę, jeśli zespół ma jasno określoną wizję i swobodę twórczą.
Clair Obscur: Expedition 33 stała się jaskrawym przykładem tego, jak małe studio może rzucić wyzwanie gigantom i ustalić nowy standard dla całej branży. A więcej o grze możecie dowiedzieć się z naszego artykułu pod tym linkiem.
Źródło: Playstation Inside