Chińska firma Chery chce produkować samochody w fabryce Volkswagena w Niemczech, - media

Autor: Volodymyr Kolominov | 30.04.2025, 06:05
Chery Tiggo 4: najnowszy crossover w szczegółach Crossover Chery Tiggo 4. Źródło: Chery

Chińska firma motoryzacyjna Chery jest bliska zawarcia umowy na produkcję samochodów w jednej z fabryk Volkswagen AG w Niemczech, poinformowało wydanie Automotive News Europe?powołując się na informowane źródło.

Co wiadomo

Podano, że Chery jest zainteresowane produkcją samochodów pod nową marką?Lepas. Mimo że przedstawiciel Chery potwierdził, że prowadzone są rozmowy na temat uruchomienia produkcji w Niemczech, nie sprecyzował, z kim dokładnie są prowadzone negocjacje. Zastępca dyrektora generalnego Chery International Charlie Zhang zauważył w wywiadzie dla Automotive News Europe z 26 kwietnia, że w Niemczech „sytuacja jest bardzo skomplikowana” i firma musi dokładnie zbadać planowany model produkcji.

Zgodnie z jego słowami, Chery chce uzyskać dokładniejsze informacje na temat kosztów, logistyki, współpracy z związkami zawodowymi oraz przestrzegania lokalnych przepisów.

W styczniu agencja Reuters doniosła, że kilku chińskich producentów samochodów rozważa zakup lub wynajem dwóch fabryk VW — w Dreźnie i Osnabrück, które niemiecki gigant motoryzacyjny planuje zamknąć w ramach programu redukcji kosztów. Przyjazd chińskiego partnera, takiego jak Chery, mógłby złagodzić napięcia z związkami zawodowymi i jednocześnie zmniejszyć cła dla firmy.

Volkswagen?odmówił komentowania plotek.

Lepas wystartuje w Europie w 2026 roku z trzema modelami

Nowa marka Lepas, zaprezentowana 25 kwietnia, opiera się na zmienionych wersjach popularnych crossoverów Chery Tiggo. W Europie pojawią się dwa kompaktowe SUV-y i jeden średniej wielkości. Każdy model?będzie dostępny w wersjach elektrycznych, hybrydowych i benzynowych.

Produkcja samochodów Chery w Europie już się rozpoczęła — w zeszłym roku w ramach współpracy z hiszpańską firmą Ebro w byłej fabryce Nissana w Barcelonie. Tam produkowany jest model Ebro S700, oparty na Tiggo 7, który dostarczany jest z Chin w postaci półzmontowanych zestawów: nadwozie jest już pomalowane, wnętrze zamontowane, a zawieszenie, napędy i koła montowane na miejscu.

W przyszłości Chery planuje modernizację barcelońskiej fabryki, aby zwiększyć produkcję hybrydowego Tiggo i dodać elektryczne wersje modeli dla swoich marek Omoda i Jaecoo. Potencjalna moc produkcyjna zakładu wynosi do 200 000 samochodów rocznie. Duża inauguracja planowana jest na koniec 2025 roku.

Przeniesienie produkcji pojazdów elektrycznych do Europy pozwoli Chery częściowo zniwelować skutki nowych ceł importowych wprowadzonych przez Unię Europejską przeciwko chińskim EV w związku z „państwowym subsydiowaniem” branży w Chinach.

Źródło: Automotive News