Producenci samochodów mogą odetchnąć z ulgą: Chiny zniosły ograniczenia eksportowe na chipy Nexperia oraz materiały używane do ich produkcji.
Co wiadomo
Rząd Chin potwierdził w niedzielę, że pozwoli na eksport produktów firmy Nexperia, których chipy odgrywają kluczową rolę w produkcji samochodów. Produkty firmy są wykorzystywane w samochodach Volkswagen, Mercedes-Benz, Nissan, BMW i innych światowych producentów. Półprzewodniki są stosowane w różnych komponentach, od elektronicznych jednostek sterujących (ECU) samochodów po systemy bezpieczeństwa i systemy rozrywki.
Komisarz UE ds. handlu i bezpieczeństwa ekonomicznego Maroš Šefčovič poinformował w X, że Pekin zgodził się na ułatwienie procedur eksportu chipów Nexperia i zwolni z licencjonowania każdego eksportera, pod warunkiem że towary przeznaczone są do użytku cywilnego.
Kontekst
Nexperia (siedziba w Holandii) dostarcza półprzewodniki większości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, jednak jej spółka macierzysta Wingtech Technology częściowo należy do rządu Chin. Ponad dwie trzecie chipów Nexperia jest produkowanych w Europie, wszelako znaczna ich część trafia do klientów przez Chiny.
We wrześniu 2024 roku rząd Holandii przejął kontrolę nad firmą Nexperia, zastępując dyrektora generalnego Zhang Xuezhenga osobą, która nie jest obywatelem Chin. Jak można się było spodziewać, wywołało to niezadowolenie w Chinach: Pekin zakazał eksportu chipów Nexperia, co spowodowało jeszcze większe zaniepokojenie w branży.
Poprzedni niedobór półprzewodników rozpoczął się podczas pandemii COVID-19, pogorszony czynnikami geopolitycznymi, i wpłynął na szerokie spektrum produktów – od PlayStation po pralki. Deficyt chipów również spowodował czasowe zatrzymanie produkcji w fabrykach samochodowych: MINI, Renault, a nawet General Motors w Ameryce Północnej.
Źródło: Auto Express